36. Fietsknelpuntennotitie
Bedragen x € 1.000 | |||
Categorie | Incidenteel/Structureel | Investering | Status |
Wens | Structureel | 78 | Niet honoreren |
Exploitatielasten | |||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
-2 | -4 | -4 | -4 |
Categorie | Incidenteel/Structureel | Investering | Status |
Wens | Structureel | 35 | Niet honoreren |
Exploitatielasten | |||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
0 | -1 | -2 | -2 |
Algemene toelichting
In het coalitieakkoord is aangegeven dat we gaan voor veilige fietsroutes in onze gemeente. In dit kader is in 2019 een onderzoek uitgevoerd naar de fietsveiligheid in De Fryske Marren. In het onderzoeksrapport is een aantal knelpunten en voorgestelde prioriteiten benoemd. Veertien knelpunten zijn met urgentie ‘hoog’ aangeduid. De urgentie vloeit onder meer voort uit ongevallencijfers en een uitgevoerde enquête. Ook is een afwegingskader ‘Fietsvoorzieningen op en langs verblijfswegen in het buitengebied’ opgesteld. Het onderzoek en het afwegingskader hebben geleid tot een Uitvoeringsprogramma Fietsveiligheid voor de komende jaren. Om de daad bij het woord van het coalitieakkoord te voegen moeten middelen beschikbaar komen om de ‘hoge en middelhoge’ knelpunten aan te pakken. De opgenomen maatregelen uit het uitvoeringsprogramma worden uitgevoerd bij voldoende dekkingsmiddelen. Voor de jaren 2022 en 2023 is een netto-totaalbedrag van € 112.500 benodigd. Voor een aantal maatregelen heeft het Rijk subsidie toegekend onder de voorwaarde, dat de maatregelen uiterlijk in 2025 zijn uitgevoerd. Voor de jaren 2022 en 2023 is een totaalbedrag van € 215.000 benodigd. Voor een aantal maatregelen heeft het rijk een maximum subsidiebedrag van € 102.500 toegekend onder de voorwaarde, dat de maatregelen uiterlijk in 2025 zijn uitgevoerd. Resteert een netto-investeringsbedrag van € 112.500.
Wat zijn de consequenties als de aanmelding niet wordt gehonoreerd?
De fietsknelpunten worden niet aangepakt en dit betekent een risico dat er (opnieuw) ongevallen gebeuren en (weer) slachtoffers vallen.